The real story of WikiLeaks and Sweden

Sunday, April 1, 2012

While WikiLeaks was preoccupied with preparing its new “The Global Intelligence Files”, where we released on February 27 actual documents from the privatised spying world in collaboration with 25 newspapers, Swedish tabloid Expressen was preoccupied with filling its paper with false reports based on thin air.

In late February, Expressen claimed WikiLeaks was preparing a “smear campaign against Sweden” and cited as sources both a WikiLeaks "insider" and a WikiLeaks “internal memo”.

As I was hurrying through Paddington rail station in London the night before the publication of Expressen’s grand fictitious story, I received a phone call from the paper.

Although the environment was noisy I am certain the journalist got the answer to his questions; namely that WikiLeaks had no beef with Swedes and the organisation was absolutely not planning a “slander campaign against Sweden”.

After being repeatedly asked, I did add that it should not come as a surprise to anybody if WikiLeaks supporters react strongly if the US attempts to extradite him from Sweden. The Swedish people are strong WikiLeaks supporters ― bar Expressen.

Anyone who doubts the US government’s intention to extradite WikiLeaks founder Julian Assange should read the Stratfor emails: news from the GI Files release shows the US already had a year ago a sealed indictment against him.

Despite categorically refuting Expressen’s allegations of a “Great WikiLeaks war against Sweden”, the tabloid ran the story. It became a storm in a teacup with reactions from Swedish foreign minister Carl Bildt, who was genuinely hurt that he might personally be slandered.

That great man with impeccable reputation! What a farce. Is the dog wagging the tail or is it the other way around?

If anything, the story was useful because in it Bildt said he was proud to have Karl Rove, former senior advisor to president George W Bush, as an old and close friend.

For those who don’t know him, Rove is one of the most disreputable spin doctors in the neocon ranks of the US.

He is the man who resigned from his White House post due to being implicated in the systematic removal of those attorney generals the Bush administration did not like. He is the man who refused to testify before a congressional committee by hiding behind executive privileges.

This close pal of Bildt is acknowledged to be a great spin master, twisting the gullible media around like puppets on a string. For any person with a brain bigger than a peanut, it seems grotesque for a serious European politician to brag about having Rove as a close friend.

It is like a proud gardener announcing he keeps toxic waste buried underneath his tulips.

The Expressen episode is laughable but admittedly has a Rove-esque touch to it (using his spin doctor tactic: fabricate a story then “let the bloody bastards deny it!”).

Expressen has not met WikiLeaks' simple request: publish the so-called “WikiLeaks memo” that outlines this imagined slander campaign.

Expressen will not ― for the simple reason that it does not exist. Also it is certain that they have no “insider WikiLeaks source”.

They claim source protection. That is an unacceptable excuse. Surely they could print the alleged internal memo while protecting their source. WikiLeaks and other papers do it all the time.

The latest development in the outlandish Expressen saga on the “Wikileaks war on Sweden” is a claim that we have been spying on Swedish journalists. Again, no proof produced ― just a secret source.

Listen, good journalists at Expressen, we do have serious work to do as you might have noticed, and we just could not be bothered with your personal details.

In other words ― we don’t do your kind of tabloid journalism. We are busy holding governments and corporations to account.

What comes as a great and unfortunate surprise is that other journalists actually seem to take Expressen’s Rove-spin seriously. That is of great concern. But the Swedish readers are used to fabrications by Expressen (the Persbrandt debacle, the fabricated photos of the king's alledged sex club visit, and others).

WikiLeaks has no plan to wage a “slander war” with Sweden. There are many things to admire of Sweden. But all democracies must be scrutinised, and our publisher Julian Assange has been unfairly treated by certain elements in the judicial and political system in Sweden. These systems are intertwined.

There are admirable laws in place in Sweden protecting journalists. They should not be abused to protect sloppy journalistic work. Malice is not a good practice in journalism.

Our insider source at Expressen (protected) told one of our associates that, following the public shaming of Expressen in the GI Files press conference, the paper has internally declared it is at war with WikiLeaks.

The only fight WikiLeaks is fighting on Swedish soil is a war for truth and transparency, accountability and justice. That war has no borders. We do this because this is our role as journalists.

Instead of fabricating stories about WikiLeaks, Expressen should instead focus on the happy addition to the Swedish royal family.

Perhaps they should also reflect on the wise words that Tarras-Wahlberg, the former press director for the Swedish royal family, used to describe Expressen: “The newspaper has incorporated sensation and scandal into its system as a way of earning money”, and “It is more the rule than the exception that they rely on so-called reliable sources. Sources that sometimes only exist in the reporter’s head, or that when they maybe do exist, are obviously unreliable.”

[Kristinn Hrafnsson is a WikiLeaks spokesperson. This article is reprinted from www.wikileaks.org.]

From GLW issue 917

Comments

Expressen

Well said Kristinn. I draw your attention to another fabrication by Expressen, in conjunction with 3 other tabloid newspapers, as scrutinised by Professor Marcello de Noli in the following article: http://ferrada-noli.blogspot.se/2012/03/throw-them-all.html

It would appear that a "wide-spread" problem of honour-related violence and killings in Sweden has been INVENTED by these newspapers to persecute immigrants and particularly Muslims. Between 1986 and 2010, honour-related killings among the Muslim population in Sweden amounted to only 0,0001 percent, yet Expressen, along with Aftonbladet, Dagens Nyheter, and Svenska Dagblade, have published over 1000 articles on the issue of "honour-related" killings.

Since one of the most serious of these racist attacks preceded Sweden's involvement in the Afghan war, and since the author also details collaboration in the the myth from certain politicians and government agencies, I deem that this air is not thin, but thick with political intent!

He cites for example, the Development Centre of Gothenburg, an institution of the Swedish Prosecution Authority led by none other than Chief prosecutor Marianne Ny, which has issued a public document entitled "Honour-related Violence Manual", containing "explanations" for such criminal behaviour, which allude to a "patriarchal universal structure", and "culture-specific behaviour" ("hedersrelaterat våld som en kulturspecifik företeelse").

De Noli also cites a "research" project (unsupported by statistical analysis) which concludes: "Therefore we see a need to critically question also the presence in Sweden of conservative men as for instance from the Middle-East”. It is signed by Jur dr Jenny Westerstrand, research partner of Theology Dr and Professor Eva Lundgren, and approved by the Theology Association of Uppsala, despite violations of the guidelines for research and ethics with humans in Sweden.

It's a small world Kristinn, and I could not offer a clearer explanation of what binds this all together than Noli:

"At the end the gender ideology of Christian brotherhoods, of the Bodströms & Borgströms and Assange accusers by proxy, of radical feminist politicians like Margareta Winberg and associate von Wachenfeldt, of their Christian theology doctors and demon exorcists Eva Lundgren and associate Jenny Westerstrand, all of their fantasy was finally made Swedish State-feminist law with the help of falsified data. [12]

And when their victory relaxed and the secret no longer was held, it confessed that gender perspective meant only feminist perspective. And then [it was empirically] revealed that feminist perspective meant gender supremacy. And finally, when truth spoke through reality, it demonstrated that Swedish state-feminism had evolved into purely cultural-racist, anti-Muslim propaganda. And it showed that one of its results was the linking of "honour-violence" - ascribed with unrepresentative data to Muslim immigrant men - to the "terrorist war". But this will not help legitimise the Swedish vassal military occupation of Muslim Afghanistan on behalf of the US and Lundin oil.

No wonder they fear WikiLeaks; no wonder they attack Julian Assange."